Trebuie sa fac o marturisire: de aproape 2 luni si jumatate am facut o obsesie legata de schimbarea masinii. Documentare, cautari, vizionari.. inca nepregatiti de renuntarea la Golf, in conditiile in care abia i-am cumparat cauciucuri de vara… si noaptea tot masini visez, platforme si mobila, tot felul. Ma gandesc ca ar frumos sa concretizam cumva toata aceasta agitatie si cautare si sa impartasesc cu voi ce am descoperit. 

În condițiile actuale, mă refer acum la isteria cu pandemia, mulți oameni încearcă ceva nou: a pleca cu casa proprie după tine. Gândul că ești autonom, că nu mai depinzi de rezervări, de orar fix, că poți merge oriunde.. îți dă aripi și deja te simți mult mai liber. După faza de entuziasm acut, apare inevitabila bulversare: ce să aleg pentru a avea vacanțe minunate?

Ei bine, să nu îți imaginezi vreo clipă că această alegere ar putea să fie una ușoară. Crede-mă pe cuvânt că, a alege o destinație, un hotel, un zbor, o agenție este infinit mai ușor! Asta și pentru că alegerea unei astfel de soluții de călătorit (caravana) nu se vrea una de sezon. Pentru un sezon ai posibilitatea să inchiezi un campervan sau autorulota sau ce vrei tu și ai scăpat de bătaia de cap.

Orice schimbare în viață începe cu un mic haos. Să nu cumva să crezi că alegerea CamperVan- ului/ RV ( Recreational Vehicle)/ Womo ( WohnMobil – mobil de locuit)/ Autorulota/ Caravana/ Camper/ Rulotă/ Cort va fi una pe deplin satisfăcătoare. Nu există nici o mașină perfectă. Aici ai de ales compromisul perfect pentru fiecare. Criteriile sunt mereu proprii – luăm în calcul confortul, prețul, dimensiunea, potrivirea pentru utilizarea de zi cu zi, numărul de călători, destinațiile posibile.

Cel mai simplu este să încerci să notezi criteriile și să cauți între modelele existente ce ți se potrivește. Oricum este un proces destul de anevoios pentru că orice Camper are o mulțime de detalii, iar noi ca oameni avem o mulțime de cerințe și criterii pur personale și subiective. Ceea ce e foarte ok, ceea ce mi se potrivește mie poate că nu e ceea ce dorești și tu…

Acum îmi imaginez că ai tot văzut prin filme, pe șosele, prin campinguri tot felul de abordări ale “vieții în libertate”. Facem acum o trecere în revista a celor mai interesante.

Alegerea ar putea fi pe feeling și intuiție, dar e posibil, după ce ai cheltuit o suma obscenă de bani pe mașină..să îți dai seama că nu e ce ți se potrivește.

De existat există orice. De plăcut, ne poate place oricare dintre ele. De potrivit, ni se pot potrivi mai multe, sigur nu toate.

În mare, există :

Este cea mai frumoasă și scumpă alegere. Clasa de lux. Cabina este integrată în corpul autorulotei, dormitorul este în spatele mașinii, delimitat clar de restul spațiului. Dotările disponibile pe acest tip de autorulota sunt premium, atât spațiile interioare cât și finisajele.

Dimensiunile ar putea fi de la 7 la 9 m lungime, între 2,3 și 3m lățime și tot în jur de 3m înălțime

Numărul maxim de persoane este 6.

Destinată călătoriilor la mare distanță.

Dezavantaje: Costuri ridicate de cumpărare, închiriere, întreținere.

 Nu poți ajunge chiar oriunde cu ea, sunt interdicții pe drumurile strâmte, munte, sate, orașe medievale 

 In caz de accident frontal costurile sunt foarte ridicate. Motorul este greu accesibil, iar un parbriz spart nu este usor de inlocuit. Doar marcile foarte mari au stoc de parbrize pentru 10 ani.

Sunt mai greu de re-vandut ( au peste 3,5t)

Lățimea autorulotei este de 2-3m, înălțimea depășește 3m.

Lungimea unei astfel de autorulote este până la 7,5m

Reducerea spațiului de deasupra cabinei da mai multă aerodinamicitate, crește viteză și s cade consumul

Recomandată familiilor cu copii și cuplurilor

Dezavantaje: necesitatea covertirii spațiului de zi în cel de noapte, uneori și accesul este perturbat

Sunt cele care au un spațiu situat deasupra cabinei, ca o buclă , în care se află un pat suplimentar

Avantajul major este că, indiferent de momentul zilei, zona de living este accesibilă

Poate cuprinde maxim 7 persoane în condițiile în care s-ar reconfigura masă și canapeaua

Lățimea autorulotei este de 2-3m, înălțimea depășește 3m, Lungimea unei astfel de autorulote este până la 7,5m

Dezavantaje: aerodinamica nu e punctul forte, ceea ce duce la viteză mai mică și consum mai mare

 pe autostrazi au taxe de camion

  atenție la limitele parcărilor, uneori nu poți să intri. La fel și pe drumurile strâmte de munte, sate, etc

cea mai mică autorulota, dimensiuni reduse, mobilitate mai mare, parcare mai ușoară

o alegi daca o folosesti mai putin iarna sau in verile cu arsita pentru ca izolarea lor este nu chiar asa de buna

o alegi daca vrei sa rulezi oriunde, poti merge sip e drumurile neasfaltate fara sa ai nevoie de 4×4

o alegi daca cauti sa fie compacta ( latime de 2 m si inaltime mai mica)

o alegi daca este masina unica

o alegi daca accepti si un confort Spartan sau daca vrei mai multa discretie (cel mai indicat este un furgon)

are viteză cea mai bună, consumul mic

recomandat cuplurilor dornice de aventură

  Dezavantaje:  spațiu limitat în interior, culoarele mici, toaletele mici, confort mic 

 

necesită o mașină puternică, deobicei pe diesel, cu carlig de remorcare. Legea spune că mașină trebuie să fie mai grea decât ceea ce trage. Consumul mașinii va crește cu minim 30%.

are avantajul că oferă mai multă mobilitate, o poți campa undeva și apoi poți umbla cu mașina, nu se mai pune problema locurilor securizate cu centură pentru că le avem pe toate în mașină.

 

  Dezavantaj: se conduce mai greu tot ansamblul, virajele se iau diferit.

Pentru cupluri aventuroase și care prețuiesc mai mult calatoritul decât confortul, se poate monta pe acoperișul mașinii un cort

 

   Dezavantaj: atrage atenția în cazul în care se dorește dormitul incognito în orașe.

Masina de expeditie/ 4×4

Remorca cu cort

Cabina de locuit

Cort


 Prin urmare, dacă vreți să îți  găsești un Camper perfect sau aproape perfect, trebuie să treci printr-un proces de autocunoaștere, cu sinceritate, să îți definești criteriile și obiectivele și să faci liste cu ele.

Camperul perfect nu există. Respiră! Am luat-o pe rând! Avem 5 etape:

  1. Cum și unde vrei să folosești camperul?
  2. Cât de mare să fie? (în funcție de pasageri, bagaje, cerințe de spațiu, permis de conducere, sarcină utilă)
  3. Ce ar trebui să îți ofere? (confort și echipament)
  4. Pe care îl poți alege? ( tip și aspect)
  5. Cât vrei să dai pe el?